استفاده از نانو سرامیک دندان در ساخت بمب اتم در چین

با توجه به اینکه بیش از چهار دهه است که از ترمیم های دندانی با نانو سرامیک دندان در دندانپزشکی استفاده می شود، می توان عملکرد کلی آنها را کاملاً موفق دانست.

این عمدتا به دلیل تلاش های مداوم تولید کنندگان برای بهبود کیفیت مواد ارائه شده است، به ویژه از نظر اندازه کریستال و خواص نوری، مانند مادی. تکنولوژی فلز سرامیک چالش برانگیز است و زیبایی بهینه را تنها می توان توسط تکنسین های ماهر به دست آورد.

با این وجود، در سال 2005 تخمین زده شد که بیش از 50 درصد از تمام ترمیم های دندانی ساخته شده از جنس فلز سرامیک است.

با توجه به نیاز قابل بحث به ترمیم های بدون فلز، تکامل سیستم های تمام سرامیکی برای ترمیم های دندانی در سه دهه اخیر قابل توجه بوده است.

تکنیک‌های پردازش جدید برای دندانپزشکی توسعه یافته‌اند، مانند پرس حرارتی، ریخته‌گری لغزنده، و طراحی به کمک کامپیوتر  ماشینکاری به کمک کامپیوتر (CAD-CAM).

نانو سرامیک

به طور همزمان، مواد تمام سرامیکی برای مطابقت با نیازهای دندانی ساخته شده اند که عملکرد فزاینده ای را از نقطه نظر مکانیکی ارائه می دهند.

برخلاف فلز سرامیک، تمام سرامیک ها حاوی مقدار قابل توجهی فاز کریستالی هستند، از حدود 35 تا حدود 99 درصد حجم.

این سطح بالاتر از بلورینگی مسئول بهبود خواص مکانیکی از طریق مکانیسم‌های مختلف، مانند تقویت کریستالی یا تبدیل ناشی از تنش است.

متأسفانه، کریستالینیت بالاتر با شفافیت بالاتر نیز همراه است که همیشه برای سرامیک های دندان مطلوب نیست. به عنوان مثال، سرامیک های زیرکونیایی مانند 3Y-TZP (پلی کریستال های چهارضلعی زیرکونیا تثبیت شده با 3 مول 3 مول) خواص مکانیکی بی نظیری دارند اما همچنین مات ترین مواد تمام سرامیکی در حال حاضر موجود هستند.

با این حال، بلورینگی تنها یکی از بسیاری از عوامل ذاتی است که به عملکرد مواد کمک می کند. عوامل دیگری مانند اندازه و هندسه کریستال، مدول الاستیسیته، تبدیل فاز و عدم تطابق انبساط حرارتی بین فاز کریستالی و شیشه ای نقش مهمی در تعیین پاسخ مکانیکی نهایی سرامیک دارند.

همچنین باید در نظر داشت که وقتی صحبت از سیستم‌های تمام سرامیکی می‌شود، عوامل بیرونی مانند شرایط کاری نقش عمده‌ای در عملکرد طولانی‌مدت مواد دارند.

محیط دهان مجموعه‌ای از شرایط کاری چالش برانگیز را جمع‌آوری می‌کند که شامل رطوبت، pH اسیدی یا بازی، بارگذاری چرخه‌ای و بارهای اوج می‌شود که در صورت برخورد تصادفی با اجسام سخت در حین جویدن، می‌توانند به سطوح بسیار بالایی برسند.